16 lipca 2019 Sejmowa Komisja Zdrowia po raz pierwszy zapoznała się z proponowanym przez Rząd zmianami dot. e-zdrowia (sejmowy druk nr 3620). Propozycje zmian dot. kilku ustaw referował wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński. Miały one różny charakter i wagę, ale generalnie miały charakter jednostkowy, nie systemowy. Propozycje zmian generalnie zaakceptowano, jak to zwykle bywa na zazwyczaj fasadowych posiedzeniach komisji sejmowych. Pamiętajmy też o przedwyborczym kontekście prac rządowych i sejmowych.
W obradach komisji uczestniczyła reprezentacja STORM w osobach Prezes Henryki Koperniak i Członka Rady Ekspertów Marka Ujejskiego. Nasza delegacja zgłosiła wniosek dot. obowiązku tworzenia środowisk testowych i integracyjnych dla producentów realizujących zadania publiczne oraz zgłosiła, wobec dużej krytyki ze strony PPOZ i innych zgromadzonych, wniosek dotyczący usprawnienia przepływu i dystrybucji informacji dot. IKP. Prezes STORM zaproponowała wykorzystanie zasobów Stowarzyszeń „Kół Gospodyń Wiejskich” zorganizowanych przez ARiMR. Koła mają środki i sprzęt, są rozmieszczone we wsiach i powiatach, mogą zając się (po przeszkoleniu) zadaniami, które mogą być uciążliwe dla lekarzy. Brak upowszechnienia IKP zagraża wdrożeniu e-Recepty i e-Skierowania nie mówiąc o EDM. Wniosek Henryki Koperniak spotkał się z uznaniem wiceministra Janusza Cieszyńskiego i innych zgromadzonych. Ciekawe jaki będzie dalszy los tego wniosku?
Zakres dyskusji na posiedzeniu Komisji warto zderzyć z problematyką z zakresu e-zdrowia widzianą przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy, który zwrócił się do wszystkich ugrupowań politycznych startujących w tegorocznych wyborach z 14 pytaniami dot. tej problematyki. Oto one:
- Czy w Polsce powinna istnieć publiczna ochrona zdrowia czy wyłącznie prywatna, finansowana ze środków prywatnych i/lub z dobrowolnych ubezpieczeń zdrowotnych ?
- Czy możliwa i czy konieczna jest likwidacja kolejek do leczenia w publicznej ochronie zdrowia? Nie chodzi tutaj o kolejki „techniczne”, które mogą występować w najbardziej nawet sprawnych organizacjach, ale o kolejki „systemowe”, które są stałym elementem systemu i stanowią istotne utrudnienie w dostępie do odpowiednich świadczeń medycznych, skutkujących niebezpieczeństwem dla zdrowia i życia chorych (tak, jak to jest obecnie w Polsce).
- Czy dopuszczalne jest administracyjne limitowanie liczby świadczeń refundowanych , które mogą wykonać poszczególne szpitale czy przychodnie?
- Co należy zrobić aby zlikwidować „systemowe” kolejki do świadczeń w publicznej ochronie zdrowia?
- Jaka powinna być wysokość nakładów (ze środków publicznych) na publiczną ochronę zdrowia ?
- Jaki powinien być system finansowania: powszechna składka , finansowanie z budżetu państwa, indywidualne obowiązkowe konta zdrowotne, inne – jakie ?
- Kto – jaka instytucja czy instytucje – powinny być płatnikami za świadczenia publicznej ochrony zdrowia: urząd państwowy, instytucja powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego niezależna od władz publicznych, kilka konkurujących ze sobą instytucji (firm) ubezpieczenia zdrowotnego, w tym prywatne ?
- Czy publiczna ochrona zdrowia powinna obejmować wszystkie świadczenia zdrowotne, czy powinny być świadczenia wyłączone z koszyka świadczeń refundowanych?
- W jaki sposób zlikwidować (ograniczyć) nadużywanie refundowanych świadczeń zdrowotnych (korzystanie ze świadczeń bez merytorycznie uzasadnionej potrzeby) przez pacjentów?
- Czy powinno być tzw. współpłacenie za niektóre świadczenia refundowane ze środków publicznych? Jakich świadczeń powinno to dotyczyć ?
- Jak powinny być finansowane szpitale i przychodnie – czy za wykonane świadczenia czy ryczałtowo (budżetowo) – określono kwotą na rok w zależności od liczby osób objętych opieką, a może w inny sposób – jaki? Czy wszystkie placówki tak samo, czy różne różnie (np. inaczej szpitale powiatowe, inaczej kliniki )
- Czy pacjent powinien mieć prawo wyboru szpitala i przychodni (lekarza), czy – przeciwnie – powinna być rejonizacja leczenia ?
- Czy świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych powinny być udzielane wyłącznie przez placówki, których właścicielem są władze publiczne czy też przez placówki (zakłady) prywatne i jeżeli tak, to czy warunki finansowania obu sektorów powinny być takie same ?
- Jaki powinien być system (sposób) wynagradzania personelu medycznego ? (np. rynkowy: wynagrodzenie zależy od sytuacji finansowej placówki, a może z gwarantowanymi ustawowo minimalnymi wynagrodzeniami dla poszczególnych zawodów – jaka wtedy powinna być wartość tych wynagrodzeń- albo ze ściśle określonymi widełkami płac: płace minimalne i maksymalne dla każdego zawodu a może inny system – jaki? )
I w tym wszystkim powinna się odnaleźć informatyka!
(sc)